Arkiv - 2011 års utställningar på Galleri 21

extern länk till konstnären
 

Ella Tillema 14/1 - 6/2
VÄLKOMMEN TILL HELVETET

Ella Tillema arbetar främst med figurativt oljemåleri i stort format men breddar gärna sitt uttryck med text, musik och screentryck. Hennes arbeten är genomgående berättande och kretsar ofta kring existentiella frågor som människans relationer till varandra, staden och världen. I nästan alla hennes verk målas en mer eller mindre mörk och dystopisk vardagsbild upp, oavsett om det är politiskt eller känslomässigt. Det är in-your-face-punkigt, ärligt och eftertänksamt. Text och ord ligger Ella varmt om hjärtat och ger verken ytterligare en dimension – ordlekar och klyschor blandas med galghumor och mer eller mindre tragiska självklarheter. Med Ella Tillemas verk finns inget givet svar utan lämnar betraktaren både med funderingar kring samhället men även med en gnutta hopp om att göra bot och bättring. Ella Tillema är född i Stockholm 1983 och är numera verksam som konstnär och musiker i Malmö. I våras tog hon sin magisterexamen i Fri Konst vid Malmö Konsthögskola och är just nu aktuell som Ung Konst-stipendiat på Dunkers Kulturhus i Helsingborg. Recension Sydsvenskan: http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/konst_o_form/konstrecensioner/article1360287/Taggiga-tapeter-och-helvetiska-dukar.html Recension i Omkonst: http://www.omkonst.com/11-tillema-ella.shtml

 

extern länk till konstnären
 

Noora & Kimmo Schroderus 12/2 - 6/3
SMALL SCALE SCULPTURES

SMALL SCALE SCULPTURES Sculptors Noora and Kimmo Schroderus will bring to Galleri 21 a collection of their small scale sculptures made in between 2007-2011. Noora´s works are highly detailed miniature sculptures presenting people, tools and interiors. Working with small scale offers her a great tool to create bigger settings and situations. Kimmo´s works are more for planning monumental size sculptures, his ideas coming from cars and other mechanical wonders of humankind. For him, small scale offers a possibility to test and develope the idea before moving to larger size. Noora Schroderus (b. 1982, Pirkkala, Finland) graduated as a sculptor in 2006, and she has been presenting her art works in solo and group exhibitions in Finland since that. During winter 2010-2011 she was working in Artists` Centre Dalsåsen in Norway, where she finished her latest sculptures for this exhibition. Kimmo Schroderus (b. 1970, Jyväskylä, Finland) has done several exhibitions and public art pieces since his first solo exhibition in 1993. He has also won the biggest Finnish art prize Ars Fennica in 2004. His art work was last seen in Malmö in autumn 2009, when Skånes dansteater was performing the dance piece “Black Water” in Malmö opera house.

 

 

Heli Ryhänen & Matti Kalkamo 12/3 - 3/4

Matti Kalkamo and Heli Ryhänen: Sculptures The works of Kalkamo are three-dimensional scenes depicting the human existence. The sculptures of gloomy themes are handled with humor characteristic of him, sharp twists and shouts of his imagination and the logic of dreams. Materials vary from bronze and aluminium to recycled materials. Ryhänen too base her art on observations of life. Choices – right or wrong? Possibilities – used or wasted? Encounters – with hands extended or fists clenched? Timeless questions to be answered from everyone´s own standpoint. She works with fabric and artificial leather as a material.

 

 

Miikka Vaskola 9/4 - 1/5

Vi på Galleri 21 är väldigt glada över att kunna presentera den finske konstnären Miikka Vaskola Konstnären Miikka Vaskola (f. 1975) målar märkliga, abstrakta och poetiska landskap. I Vaskolas målade landskap är det vanligt att han placerar realistiskt utförda mänskliga figurer som skapar ett slags poetiskt igenkännande av de historier som gestaltas. Dom stora dukarna som påtagligt har framkallats av tiden, eller av den skapelseprocess som det tar för dom patinerade dukarna att visa upp sin historia för betraktaren. Vaskola försöker på ett påtagligt sätt presentera en bild av det förflutna som en symbol för vår tid.

 

extern länk till konstnären
 

RADICAL ART PRACTISES 7/5 - 29/5
YNKB (DK) - THE LEARNING SITE, (DK) & (S) - BRETT BLOOM (US) - BONNIE FORTUNE (US) - SARAH LEWISON (US) - KULTIVATOR (S) - NANCE KLEHM (US) - GODNATTSAGOR INIFRÅN, STADSBIBLIOTEKET I MALMÖ (S)

RADICAL ART PRACTISES är ett projekt om konstnärer som arbetar med konstnärliga processer på fängelser, skolor, offentliga platser och i krigszoner och som har för avsikt att visa udda praktiker som används inom samtidens konstområden, där konstnärer fokuserar på samhällsprocesser och samarbeten med etiska syften. Bildkonstnärer inom detta fält arbetar crossover det vill säga över traditionella samarbetsgränser och professioner. Radical Art Practises har som mål att lyfta konstnärers arbete mot Rio-konventionens och Agenda 21’s idé om samverkan för ett hållbart samhälle på alla plan, socialt /kulturellt, miljömässigt och ekonomiskt. Internationella konstnärsgrupper från bland annat USA, Danmark och Sverige bjuds in för att presentera sina projekt och verksamheter. Projektet bygger på delaktighet och dialog. Radical Art Practises är organiserat av OUTDOOR LIBRARY i samarbete med Galleri 21 ------------------- RADICAL ART PRACTISES is a project about artists working with art practises at prisons, schools, public spaces and war zones. Radical Art Practises wants to show unusual practises used in contemporary art context, and artists directly acting in processes in societies and collaboration with ethical purposes. Artists within this field works crossover, crossing traditional borders of collaborations and professions. Radical Art Practises has a purpose to connect art practises to The Rio-convention and Agenda 21, the goals to relate artists work with collective action for a sustainable society on social/cultural, environmental and economical level. International artist/ groups from US, Denmark and Sweden are invited to present their activities and projects. Radical Art Practices is built on participation and dialogue. Radical Art Practises is an artist-run project by OUTDOOR LIBRARY, Christel Lundberg, in collaboration with Galleri 21, an artist run gallery. Med stöd av: Statens Kuturråd, Region Skåne, Malmö Stad, Roos Neon & Mediaverkstaden Skåne

 

 

Emil Holmer 20/8 - 11/9
Parasites and diagramme

Kort text om mitt arbete:

 För mig är den centrala frågeställningen i måleri språk, alltså att försöka utveckla ett (visuellt)språk som är autonomt, inkommensurabel(ojämförligt)t; som inte står i beroende eller underordning ett annat språk 
Jag är inte intresserad av att försöka illustrera eller förklara något annat med mina arbeten.

Jag är medveten om hur belastad måleriet är och hur i princip varje grepp relaterar till ett annat, står i skuld till ett annat. Det är samtidigt det som är den intressanta utmaningen. I all sin tidskrävande ensamhet är måleri samtidigt en väldigt social och dynamisk process.

Jag är inte intresserad av att göra en ”bra“, harmonisk målning. Jag strävar i mina arbeten efter att vara bortom bra och dåligt. Det som gör en målning värt att göra måste komma ur någonting som inte har med formella problemställningar att göra, och varje målning måste insistera på att ses på sina egna villkor. Jag försöker aktivt undvika att applicera värderingarna „bra“ och „dåligt“ på mitt arbete. De frågorna är alltid för starkt beroende av nedärvda värdesystem och normer. 

Att måleri arbetar med rummet i bilden, att precisera och definiera rummet. Det är en utmaning, att försöka precisera något som jag själv vill se men ännu inte vet hur det ser ut.

Jag har känslan att måleri idag är som att försöka skapa något nytt ur ett ruinlandskap med kringströdda fragment. De övergripande strukturerna har fallit. Företeelser som på sin tid var radikala attacker mot gammal akademism är idag norm; readymades, relationell konst, konceptuell konst. Idag måste man kunna hålla en simultan process som målare; att samtidigt bygga upp och dekonstruera.

I måleri finns möjligheter att vara dynamisk och väldigt flexibel. (allting rymmer sin motsats: måleri är statiskt men samtidigt snabbt som tanken) När jag arbetar med komposition försöker jag skapa en bild som är som en maskin, en dynamik, mer än ett klassiskt tittfönster. Jag vill att bilden ska vara läsbar från alla möjliga håll och kunna återskapa sig själv på flera olika satt. Man kan säga att den ambitionen är överordnad alla eventuella idéer, motiv, etc som jag kan tänkas använda. I den man något figurativt, ett textfragment eller en fotografisk bild, så är det bara som ett element som i och försig bär specifika egenskaper, men vars värde och egenskaper är relativa och dynamiska i förhållande till kompositionen och måleriet.

I hela den här processen som jag kort försökt beskriva, finns något grundläggande existentiellt för mig: Hur kan man skapa något affirmativt, ny form, liv, positiv energi ur kringströdda fragment? Hur undviker man att lata insikten om alltings orenhet göra en cynisk, ”smart“ , stagnerad.?

Jag är inspirerad av „bad painting“(till exempel Dunham, Kippenberger, Strode) , experimentell måleri, och konst som inte är måleri men som har en relation till måleri (till exempel Paul Mc Carthy, Mike Kelley, etc) , klassiskt måleri, graffitti, s.k. noise musik, black metal o grindcore punk, reklam, text(filosofi, litteratur), natur, människor, samhället.”
 Emil Holmer 2011-07-26




 

 

Hadda Fjóla Reykdal 17/9 - 9/10

Inspirationen till mina verk hämtar jag från naturen och landskapet både på Island och i Sverige.  Ödemarken på Island med sina subtila färgnyanser och hur ljuset och vädret förändras och hur det förändrar alla färger i landskapet är en stor inspiration.  Naturen i regn och efter regn är två skilda världar. Dimman, solen, skuggan… Arbetsprocessen börjar när ett intryck från omgivningen skapar en idé. Det kan vara allt i från minsta detalj i närmaste omgivning till intrycket av färgskiftningar i horisonten. Det vackra, sköna och lugna samt det kraftfulla och magnifika inspirerar. Idéerna fångar jag sedan i en skissbok där skisserna består av ord istället för ritningar.  Intrycken, idéerna och skisserna lever vidare i var sin form och blir sedan en grund till arbetet på ateljén där tavlorna tar sin form.   Jag jobbar mest med olja på duk men också med akvarell, blyerts och tusch. Med oljan målar med ganska tunn färg, prick för prick, linje för linje, lager på lager. Jag jobbar med en färg i taget och när den har torkat kan jag börja med nästa lager. Arbetsprocessen kan därför vara ganska lång, men det beror så klart på tavlans storlek. Jag jobbar på samma sätt med blyerts, akvarell och tusch. Med prickar, lager på lager. Mina verk har inte titlar jag presenterar, men jag målar dom utifrån mina skisser jag antecknar i ord. Skisserna liknar dikter på visst sett och behöver jag bara läsa anteckningarna/dikterna för att komma i håg var i från jag fick idén. Dessa idéer växer och ändras i arbetsprocessen och därför har inte alla mina tavlor direkt koppling till en speciell skiss … men flesta av dom gör det. För mig är avståndet mellan ord och bild ofta väldigt kort. En skiss Þjórsárdalur (på Island) regn och dimma ljus ljus grått ljus grått ljus mossgrönt vitt ljus lava...litet

 

 

Ida Lovisa Rudolfsson 15/10 - 6/11

Det tillsynes vardagliga och vad som kan dölja sig där bakom intresserar mig. Jag både skräms och fascineras av det svåra i att bara finnas till. Fragment av egna minnen tillsammans med de dagliga skeendena och en omvärld i gungning blir till byggstenar i min bildvärld Det narrativa är viktigt och det är med tråd jag berättar. Mitt arbete är intuitivt, jag klipper sönder, syr i hop, lappar och lagar. Startpunkten kan vara ett samtal vid middagsbordet, ett ansiktsutryck på spårvagnen eller en mening i tidningen, sedan vindlar sig bilden vidare åt alla håll och kanter.

 

 

Maria Bajt, Tove Kjellmark, Annika Kupiainen, Jenny Berntsson och Niklas Elmehed 12/11 - 4/12
Paper Trails

Paper Trails Tecknandet kan vara en lång och vindlande väg. Man samlar råmaterial, sorterar, funderar, testar och skissar. Drar en linje, gnuggar, testar, tittar, uttrycker något man inte kan förklara, förvånar sig själv, klipper kanske sönder och sätter ihop på nytt. Paper Trails är en utställning av konstnärerna Maria Bajt, Jenny Berntsson, Niklas Elmehed, Annika B Kupiainen och Tove Kjellmark. Konstnärernas gemensamma ambition är att spegla samtidens spår på papper. Utställningen är baserad på varje konstnärs individuella praktik och intresse för teckning som teknik. Men oavsett individuell utgångspunkt finns det en övergripande avsikt som handlar om tecknandets och motivets kraft - vilket tillsammans blir en utställning där motiven både är föreställande och abstrakta, poetiska och politiska, mättade och sirliga. Hemsidor: www.niklaselmehed.se www.jennyberntsson.com www.tovekjellmark.com www.mariabajt.com www.kupiainen.se

 

 

Elever från konstakademin i Helsingfors 9/12 - 31/12
Skyltfönsterutställning 2011

Under ledning av, konstnären och läraren på Konstakademin i Helsingfors, Petri Hytönen kommer elever från akademin göra konst i fönstren under december månad