Marika Orenius 10/11 - 2/12 ARC-EN-CIELFör Galleri 21 har Marika Orenius skapat flera nya video- och fotoverk som kan ses var för sig men som också - med fördel - kan läsas tillsammans.
Videoinstallation ARC-EN-CIEL består av fragment; anteckningar ur en dagbok och citat ur - för hennes undersökning - omistliga böcker, bl.a. avskedsbrev av kvinnliga, tjetjenska självmördare. Titeln på verket är hämtat från en medicinsk term från 1800-talets Frankrike, en beskrivning - skapad av män - för att benämna en kvinnas regnbågformade kropp när hon befann sig i ett hysteriskt tillstånd.
Som vanligt har Marika gått systematiskt tillväga och skapat en schematisk grund som den här gången består av två strukturer som verket parallellt ska växa fram ur. Två berättelser om livets motsatser: Den ena handlar om tillblivelse, den andra om utplånande. Men trots motsatsförhållandet finns en viktig gemensam nämnare: båda beskriver det outgrundligt (o)lyckliga i att tvingas välja sitt liv. Ibland tycks valet vara omgivet av det vi kallar frihet, andra gånger är valet gjort av någon annan, och det enda sättet att välja är att vägra valet, något som inte sällan kan vara förenat med outhärdlig smärta, utanförskap eller förintelse. I den ena videon berättar om döden eller ”det eviga livet, någon annanstans, i himlen”; några överlevde fast de inte ville, andra försvann för gott. I den andra videon anar vi lyckan i väntan på barnet som ska komma. Två samtidiga världar, så långt från varandras och ändå så förenade i de livsval som alla, oavsett bakgrund, tvingas göra.
I en annan, fristående, del av utställningen visar Marika Orenius fotografier. De hänger i ljuslådor med en tydlig fram- och baksida, men samtidigt är fram också bak och bak är fram. Kvinnogestalten visar upp sin bara överkropp eller låter den skymta såsom vi vant oss att se den genom den alltmer allmänna blick som konstant bevakar kvinnans kropp, även när hon är gravid. Mitt i sin grossess är hon sexig och åtråvärd, men också kalkylerat avståndstagande. Hon är delvis avklädd men har ändå pondus och generositet. Hon bjuder på sig själv utan att bjuda ut sig. Och hon räds inte blicken, för med sin världsvana attityd klarar hon att värja sig mot det som söndrar.
- Catrin Lundqvist
Curator vid Moderna Museet, Stockholm
Konstnär, frilansande curator och skribent.
Utställningen innehåller även ett performativt videoverk Top Performance som är projicerad på en hängande yta. Kvinnogestalten i videon visar en regnbågslik position som i sin absurditet är en referens till könsrollernas konventioner. Att vara framgångsrik eller bara försörja sig kan förutsätta skådespeleri – vissa ”hysteriska” kvinnor, redan på 1800-talet, gjorde sin ”karriär” som patienter på La Salpêtrière sjukhus in Paris, och i videon ser man en position (arc-en-ciel), som blev hysteriaktens klimax.
Utskrifterna med texterna CHOICE och WHAT CHOICE består av miniatyrbilder som är hämtade från internet. Mikroskopiska bilder av celler och närbilder av självmordsbombarens utrustning tvingar oss att tänka på våra motiv och oundvikligheten bakom livets kulisser.
|