Arkiv - 2006 års utställningar på Galleri 21

intern länk till pressklipp

Mårten Nilsson 14/1 - 5/2
bird song

Bird song Det fanns ett trädgårdsmästeri mitt inne i det kvarter där jag växte upp. Vid skymningen på somrarna sjöng koltrasterna bedövande vackert och man kunde känna en stark doft av jord. Detta är ett minne som jag burit med mig och som jag ofta framkallar vid behov. Ett annat tidigt barndomsminne är en mardröm som återkom natt efter natt under en längre period. Jag befann mig i mitt sovrum och kände något hotfullt från garderoben. När jag skulle försöka ta mig ut ur rummet gick allt i ultrarapid samtidigt som garderobsdörren sakta öppnade sig.

 

intern länk till pressklipp

Saskia Breitenreicher (D) 11/2 - 5/3
Drömmar

Denna utställning handlar om framför allt drömmar. Det finns ett tyskt ordspråk: "Träume sind Schäume" ("Drömmar är som bubblor"). Dessutom kommer jag att presentera några verk som har med snö att göra:fotografier av "snökulor". För mig är snökulor alltid på samma gång drömkulor. Vet du hur filmen "Citizen Cane" börjar? En snökula spricker,och samtidigt går en dröm i kras. Det kommer även att finnas sockersnö med en bok med vackra och fula kakor. Jag kommer att visa några "små planeter" ur en samling verk som utgår från tanken hur livet egentligen skulle te sig på en pytteliten planet: "På en liten planet kan det regna nerifrån. Om en planet är tillräckligt liten kan man stoppa ner den i handväskan." I ett rum visar jag några verk som kretsar kring ämnet vidskepelse. Där snurrar en svart katt som besatt kring sig själv utan att kunna bestämma sig om den skall korsa besökarens väg från höger till vänster eller från vänster till höger. Saskia Breitenreichers verk kretsar tematiskt kring folktro, visdomsord,vidskepelse och sagor ett samhälles kollektiva minne där det overkliga och det rationella smälter samman. Utställningen på Galleri 21 ger möjlighet att lära känna flera grupper inom Breitenreichers verk. Hon presenterar t.ex. olika arbeten med det gemensamma ämnet "Små planeter" - en samling verk som utgår från tanken hur livet egentligen skulle te sig på en pytteliten planet: "På en liten planet kan det regna nerifrån. Om en planet är tillräckligt liten kan man stoppa ner den i handväskan." I ett annat rum samlas arbeten kring ämnet vidskepelse. Där snurrar en svart katt som besatt kring sig själv utan att kunna bestämma sig om den skall korsa besökarens väg från höger till vänster eller från vänster till höger. En serie fotografier omfattar motiv från vidskepelsens värld: "Att gå under en stege betyder otur" eller "Skärvor betyder tur". Saskia Breitenreicher söker inspiration i vidskepelsens och traditionens värld. Detta gör att hon tar sig an ämnen som under långa tider engagerat människorna. Därför är dessa ämnen tidlösa och kan fungera som liknelser som om och om igen kan sättas i relation till aktuella händelser och företeelser. Genom att ge dessa motiv formen av leksaksliknande installationer uppmärksammas de overkliga inslagen i berättelsernas innehåll, och samtidigt handlar det om ett instrument som kan användas till att abstrahera från den rationella vuxenvärlden. Breitenreichers verk visar på ett humoristiskt sätt vilka faror som lurar bakom människans längtan efter säkerhet och trygghet. Man kan kvävas i sockerberget, eller man kan liksom drömmaren som hela tiden tittar upp mot himlen förlora fotfästet i tillvaron.

 

 

Lars Brunström 11/3 - 2/4

Lars Brunströms utställning på galleriet består av 3 mekaniska djur. Två reptiler och en spindel. De tre djuren är svarta och har en grafisk tydlighet mot sina vita podier, långt ifrån kamouflage och den insmältning i miljön som annars kännetecknar många av dessa djur. Koncentrationen på djuren med sina rörelser skapar olika karaktärer, de berättar om ett tillstånd snarare än om det faktiska djuret. En överkörd orm som ligger på ett podium, den rör långsamt på den oskadade bakkroppen. En geckoödla söker utmed kanten på en platta på väggen som utgör dess begränsade värld. En spindel lyfter kontrollerat ett ben i taget i en cirkulär ordning.

 

 

Åsa Maria Bengtsson 8/4 - 30/4
LUFTRUM

Åsa Maria Bengtsson bor i Malmö och fick sin konstutbildning på konstskolan Forum mellan åren 1982-87. Åsa Maria är utan tvekan en av de mest framträdande konstnärerna just nu som utbildades på Forum. Som konstnär är hon mångsysslare och arbetar i ett flertal olika material och tekniker; ljud, video/film, foto, och skulptur. Hon har genom åren utvecklat och skapat en helt egen stil. Hon har ständigt utvecklat nya projekt och har gjort många och uppmärksammade nationella och internationella utställningar. Hennes senaste projekt är filmen ”Fast eller flytande”, som hon har gjort tillsammans med Ewa Cederstam. Filmen premiärvisades på Göteborgs Filmfestival och har sedan dess visats runt om i landet och på olika filmfestivaler med stor framgång. På Galleri 21 visar Åsa Maria Bengtsson en helt nykomponerad utställning med titeln "Luftrum"

 

extern länk till konstnären
 

Emma Pilipon 6/5 - 28/5

Innan hade jag ingenting att säga, då sa jag inget Nu har jag masser att säga, jag kan inte vara tyst När jag inte hade något att säga då höll jag tyst När jag hade något att säga då pratade jag Nu för tiden går käften i ett

 

 

Jes Brinch (DK) 19/8 - 10/9
DEATH

"Jes Brinch" - ett existentiellt projekt. På 90-talet var Jes Brinch (f. 1966) en av Danmarks mest högljudda "enfant terrible". Han och Jens Plenges våldsamma och utmanande konstprojekt gav eko på den nordiska konstscenen; "Burn Out" på galleri Nicolai Wallner, en installation av ett nedbrunnet daghem, "The parking lot" - kraschade bilar och bussar på Kungen Nytorg, "The hot dog stand" - en brinnande korvkiosk på ett torg i Århus. Korvkiosken är att betrakta som ett slags symbol för "det danska". Och på Århus konstmuseum slog de sönder en lyxig bil - en Jaguar - i projektet "The Jaguar". De båda anarkistiska konstnärerna var "utklädda" till danska medelklassmän i vita byxor och kulörta tenniströjor. Aktionerna var en påminnelse om att katastrofen lurar överallt. Både yttre och inre "fiender" hotar. Den kulturella fernissan är lövtunn. Jes Brinch har därefter fortsatt att utmana och ifrågasätta konsten och det borgerliga samhällets konventioner. Han ser konsten som ett existentiellt projekt och skiljer inte på liv och konst.I slutet av 2003 flyttade Jes Brinch till Vietnam. På en fråga från en tidningsreporter om han har flytt från Danmark till Viet Nam svarade han: "Ja, jag är på flykt från ett samhälle där tryggheten består av att man passiviserar folket, ett samhälle där TV-tittandet är det enda som upptar människor. Ett samhälle där otroligt många äter antidepressiva medel för att lindra den existentiella ångesten. Jag lever inte för att få ett tryggt liv som folkpensionär, jag lever för att lära om livet, om mig själv och om andra människor och kulturer. Jag vill engagera mig och jag vill leva ett liv som jag inte ångrar när det är slut" Jes Brinch tar ställning, vilket inte är särskilt brukligt i dagens samtidskonst. Konsten ska enligt Brinchs estetik vara ett kritiskt verktyg: "The media is the messenger, not the message. The perceivers experience is what is worked with." Han vill vara både begriplig och underhållande. Och han gör inte konst för kritiker och curatorer. Alla ska kunna uppskatta hans konst. Det är i alla fall hans ambition. Jes Brinch använder sig av en mängd olika uttrycksformer. Installationer, ljus, ljud, musik, readymades, text, måleri, skulptur, grafik, t-shirts, affischer. Att hålla sig till en stil eller genre ligger inte för honom. Från Vietnam kommer nu en strid ström av färgstarka arbeten som bland annat kretsar kring teman som kulturrelativism, individualism och kollektiv. Han samarbetar med lokala vietnamesiska konstnärer och arbetar med traditionella vietnamesiska konstformer som porslinsskulpturer, porslinsmåleri och träsnitt.Det är uppenbart att den vietnamesiska kulturen bibringat ytterligare tändvätska till Jes Brinchs redan så explosiva fantasi.

 

 

Cecilie Dahl (N) 16/9 - 8/10

Cecilie Dahl – Född 1960 i Oslo, bosatt i NewYork och Oslo. Bildkonstnär som ställer ut i Europa och USA. Stipendiat på Künstlerhaus i Bethanien, Berlin, PS1, NewYork och ISCP, New York. Malmö konstmuseum har den största samlingen av hennes arbeten. Cecilie Dahls bok ”Perspektiv Berlin” blev presenterad på bokmässan i Frankfurt, i klassen Artit´s books, och köptes in av MoMA, New York

 

 

Åsa Nylén 14/10 - 5/11

Konstnären Åsa Nyléns särpräglade måleri handlar ofta om förhållandet mellan människan och miljö. Med utblick och inblick tränger hon in i specifika miljöer, gestaltar stunden, motståndet och det egna förhållandet till platsen. Hon använder sig ofta av befintligt material från platsen vilket resulterar i en variationsrikedom i material och form. Åsa Nylén gör måleriet meningsfullt, skapar relation och sammanhang med sin omvärld. Det är mulligt draperande och måleriskt, på en gång oordnat och organiskt men även koloniserande och arkitektoniskt. Hennes avvikande kompositioner är fulla av liv och överraskningsmoment som inte alltid är uppsluppet. För mig framstår hennes måleri som ett sociologiskt verktyg där friktion och fiktion skapar ett intimt samarbete. Åsa Nyléns måleri är generöst och gör mig glad inombords. - Nicolas Hansson

 

 

Kari Cavén (FIN) 11/11 - 3/12

Kari Cavén är född och verksam i Finland. Cavén samlar material till sina utställningar på skrothögar och i skräpcontainrar. Genom sin konst återuppväcker han de dumpade värdelösa objekten. Som betraktare kanske man känner igen objekten, men de har genomgått en metamorfos och väcker nu nya känslor till liv, allt efter vad betraktaren har för behov och känslor. Kari Cavéns konst har jämförts med kubismen, dadaismen och Art Pauvres, men jämfört med andra utövare av dessa konstinriktningar anses Kari Cavén vara en stor optimist. Han är känd för sin lekfullhet, humor och varma hjärta. Titlarna på verken är, enligt konstnären, lika viktiga som verken. Kari Cavén har representerat Finland vid ett stort antal internationella utställningar, bland annat Venedigbiennalen 1990. (Från Tuula Arkios artikel om Kari Cavén)

 

 

Skyltfönster 9/12 - 31/12
Skyltfönster 2006

Galleri 21 fyller 21 Deltagare: Maria Borgström/Åsa Maria Bengtsson/ Mette Hansen/Josabet Werkmäster/Jon Åkerlind/ Torsten Hylander/Göran Green